3bis. Límits dels mots col·lectius
És important no fer servir els mots col·lectius de manera sistemàtica, ja que en alguns casos poden originar problemes per canvi de significat o de grau de formalitat, o per incorrecció gramatical. Per tant, quan fem servir els mots col·lectius com a recurs inclusiu, cal que tinguem molt en compte quins en són els límits.
Per canvi de significat
El mot col·lectiu pot no expressar sempre el mateix significat que el nom substituït, i cal estar atents al context per confirmar que no hi poden haver equívocs. Per exemple:
A Catalunya els voluntaris tenen una gran vitalitat. [vitalitat de les persones]
A Catalunya el voluntariat té una gran vitalitat. [vitalitat del col·lectiu o de l’acció que es du a terme]
Educación para los ciudadanos [són els destinaris]
Educación para la ciudadanía [per al conjunt de ciutadans o per ser ciutadà]
Per canvi de grau de formalitat
El mot col·lectiu pot no ser una bona opció, si implica un canvi del grau de formalitat no adequat en contextos que requereixen un ús més neutre del llenguatge. Per exemple:
En català
| Proposem: | En comptes de: |
| l’assignatura Desenvolupament Cognitiu i Motor en Infants de 14 Mesos | l'assignatura Desenvolupament Cognitiu i Motor en Canalla de 14 Mesos |
| La rectora es reunirà amb membres de la Comissió. | La rectora es reunirà amb gent de la Comissió. |
| La formació que ofereix el grau inclou la gestió de clients. | La formació que ofereix el grau inclou la gestió de clientela. |
En castellà
| Proposem: | En comptes de: |
| Ha generado nuevas formas de interactuar entre la Universidad y sus clientes. | Ha generado nuevas formas de interactuar entre la Universidad y su clientela. |
| La Gerencia se ha reunido con los representantes del sindicato. | La Gerencia se ha reunido con la gente del sindicato. |
| Derechos y obligaciones de los familiares. | Derechos y obligaciones de la parentela. |
Per incorrecció gramatical
L’ús d’un mot col·lectiu pot comportar errors gramaticals que cal evitar. Per exemple:
En català
| Proposem: | En comptes de: |
| Si el nombre d’alumnes matriculats és inferior a vint, es concedeix una sola matrícula d’honor. | Si el nombre d'alumnat matriculat és inferior a vint, es concedeix una sola matrícula d'honor. |
|
L’equip docent / El professorat agraeix la col·laboració en el projecte. |
L'equip de professorat agraeix la col·laboració en el projecte. |
En castellà
| Proposem: | En comptes de: |
| El número de profesores no puede exceder de cinco. | El número de profesorado no puede exceder de cinco. |
| Mejora del rendimiento del alumnado repetidor. | Mejora del rendimiento del grupo de alumnado repetidor. |