Universitat Rovira i Virgili

Tornar

Praxi Lingüística

4. Cos

En aquest apartat es desenvolupa el motiu de la carta. La redacció, que ha de ser ordenada i clara, acostuma a constar de tres parts: la presentació de la qüestió, l'exposició dels fets i, finalment, la conclusió, que sol tenir un contingut de petició o de síntesi. A diferència de l'ofici, la carta pot tractar més d'un tema. D'altra banda, un mateix fet pot requerir la redacció d'un ofici o d'una carta segons l'enfocament que calgui donar-li. Cal posar una cura especial a mantenir el nivell de formalitat al llarg de tot el text.

El tractament personal de l'emissor és la 1a personal del singular (jo), tot i que quan es vol denotar que s'escriu en nom de l'organisme, o quan s'hi vol imprimir un valor de modèstia, s'utilitza la 1a personal del plural (nosaltres).

El tractament del destinatari més usual és la 2a persona del plural (vós), però també són possibles la 3a del singular (vostès), quan es vol indicar distanciament, i la 2a persona del singular (tu), si es tracta d'un receptor amb el qual l'emissor té molta relació. En qualsevol cas, cal parar atenció a no barrejar-los en una mateixa carta.

Algunes maneres possibles d'encapçalar cadascuna de les parts d'una carta són les següents:

Tal com vam quedar en la nostra conversa telefònica, [...].

Com ja deveu saber, [...].

En resposta a la vostra carta de [...], us comuniquem [...].

Vull agrair-vos l'enviament [...].

Lamento anunciar-li [...].

Em plau fer-vos arribar [...].

El motiu d'aquesta carta és demanar la teva col·laboració en [...].

És per això que us demanaria que [...].

Un cop hagi estudiat la nostra proposta, li agrairé [...].

Per aquesta raó m'interessa que em diguis [...].

Estic a la vostra disposició per a qualsevol aclariment que us convingui.

Si necessita més informació, pot adreçar-se a [...].

Espero les teves notícies ben aviat.