2bis. Límits dels mots col·lectius
No fem servir els mots col·lectius de manera sistemàtica, perquè en alguns casos poden originar problemes per canvi de significat o del grau de formalitat, o per incorrecció gramatical. Per tant, quan fem servir els mots col·lectius com a recurs inclusiu, cal que tinguem molt en compte quins en són els límits.
Límits per canvi de significat
El mot col·lectiu pot no expressar sempre el mateix que el nom substituït, i cal estar atents al context per confirmar que no hi poden haver equívocs.
| El degà o degana ha de comunicar a la Junta qualsevol canvi que es produeixi en la composició de l'equip deganal. | El deganat ha de comunicar a la Junta qualsevol canvi que es produeixi en la composició de l'equip deganal. |
| L’assignatura L’Infant i el seu Entorn. | L'assignatura La Infància i el seu Entorn. |
| En les pràctiques, la dedicació de l'estudiant està limitada a un màxim de 30 hores setmanals. | En les pràctiques, la dedicació de l'alumnat està limitada a un màxim de 30 hores setmanals. |
Límits per canvi de grau de formalitat
El mot col·lectiu pot no ser una bona opció si implica un canvi del grau de formalitat no adequat en contextos que requereixen un ús més neutre del llenguatge.
El temps lliure de l’infant.
*El temps lliure de la canalla/quitxalla.
Límits per incorrecció gramatical
L'ús d'un mot col·lectiu pot comportar errors gramaticals que cal evitar.
El professor o professora de cada grup de l'assignatura penja els exercicis al Campus Virtual en acabar el tema.
*El professor o professora de cada grup de l'assignatura penja els exercicis al Campus Virtual en acabar el tema. [només hi ha un professor]
El treball final de grau és una tasca que cada estudiant desenvolupa individualment.
*El treball final de grau és una tasca que l’alumnat desenvolupa individualment.