Estructura
1. Feu avançar les idees amb un ordre lògic.
- Com qualsevol història, una intervenció guanya punts si es desenvolupa a través d'un fil lògic que permet a l'auditori seguir bé les explicacions.
2. Estructureu la intervenció en parts coherents, les que siguin més útils per aconseguir l'objectiu comunicatiu.
- La intervenció no ha de tenir necessàriament les mateixes parts que el treball escrit que heu fet. Podeu organitzar el discurs segons:
- L'estructura clàssica (introducció, desenvolupament i conclusió)
- La importància de la informació (la informació més rellevant al principi).
- L'ordre cronològic (per exemple: antecedents, fets i resultats).
- L'interès del tema per a l'audiència.
- L'enfocament de la informació (de la visió general al detall o a la inversa).
3. No us oblideu mai d'obrir i tancar el discurs.
- A més de la introducció, prepareu una conclusió que resumeixi els punts més importants de la intervenció i, si pot ser, que apunti línies de futur.
Claredat
1. Produïu un discurs clar i concís, que eviti les confusions i els continguts superflus.
2. Adeqüeu el contingut segons el coneixement de l'audiència sobre el tema i feu que sigui comprensible per a tothom.
- Quan introduïu un concepte que el públic potser desconeix, expliqueu-ne breument el significat.
- No doneu informació per sobreentesa. Mireu de garantir la claredat del discurs explicant tota la informació necessària perquè el públic no es perdi.
3. Procureu que quedin clares les idees clau del discurs.
- Les metàfores i les comparacions us poden servir per reforçar les idees i fer-les més entenedores.
4. Eviteu els anacoluts.
- No, no és un insult: ens referim a les frases incompletes o sintàcticament incoherents.
- Potser sí que els anacoluts són habituals en el llenguatge oral espontani, però resulten del tot inapropiats en una exposició acadèmica.
Cohesió
1. Escolliu els mecanismes de cohesió més adients per organitzar les parts del discurs.
- De vegades, les pauses i les entonacions també ajuden a cohesionar el discurs.
2. Feu que els mecanismes de cohesió siguin variats.
- N'hi ha per iniciar intervencions, per introduir incisos o exemples, per estructurar el discurs, per reprendre un tema, per establir relacions lògiques, per concloure, etc.Consulteu aquest enllaç: Mots connectors.
Riquesa
1. Feu servir un lèxic variat i genuí.
- Els sinònims són mostra de riquesa i precisió alhora.
- Eviteu els mots multiús típics de la comunicació oral, com ara d'acord, cosa, realitzar, etc.
2. Limiteu al màxim la repetició de mots i els tics lingüístics (sí, ah, bé, etc.), especialment si no són correctes (bueno, pues, etc.).
- Per detectar-los, enregistreu-vos prèviament l'assaig del discurs i escolteu-lo.
3. Articuleu les idees amb un repertori d'estructures sintàctiques variades i complexes.
- Les frases subordinades ajuden a agilitzar el discurs i a donar-li naturalitat.
4. Utilitzeu un llenguatge respectuós i igualitari.
- Mireu d'evitar (sense arribar a forçar l'estructura de la llengua) termes o expressions que es considerin discriminatòries per raons de sexe, raça, costums, etc.
Extensió
1. Aprofiteu adequadament el temps de presentació de què disposeu.
- Assageu l'exposició prèviament per controlar el temps que dediqueu a cada part i la durada total de l'exposició (si l'assageu diverses vegades, el dia de l'exposició gestionareu millor el temps i no estareu tan pendents del rellotge).
2. Repartiu proporcionalment els continguts i el temps per saber distribuir amb eficàcia cada part del discurs segons la importància que té.