Praxi Lingüística

Adjectius compostos amb valor de coordinació

De vegades formem un compost amb dos adjectius, i el compost té el valor d'una coordinació:

La recerca inclou un apartat sobre l'àmbit socioeconòmic. [= La recerca inclou un apartat sobre l'àmbit econòmic i social.]

En aquests casos cal tenir en compte que fem acabar en -o el primer component, que aquest primer component perd l'accent gràfic i que no escrivim cap guió entre els dos components:

àmbit socioeconòmic / recursos audiovisuals / elements fisicoquímics

*àmbit sòcio-econòmic / *recursos audio-visuals / *elements fisicquímics

Alguns d'aquests compostos apareixen als diccionaris generals de referència. D'altres no, però es poden fer servir igualment si és convenient per a l'exposició i si, en l'àmbit que correspongui, hi ha tradició d'utilitzar-los. En qualsevol cas, cal tenir present que la proliferació d'aquests compostos no és símptoma de rigor ni de formalitat, sinó que pot fer carregós i enrevessat el text, i que sovint pot ser oportú, per tant, substituir-los per adjectius simples coordinats:

* Penso que aquesta actitud de la població hem d'atribuir-la a factors economicopolítics, socioculturals i sociohistòrics.

Penso que aquesta actitud de la població hem d'atribuir-la a factors econòmics, polítics, socials, culturals i històrics.