Praxi Lingüística

Aposicions, incisos i complements explicatius dins l'oració

Hi ha membres de l'oració que, encara que ocupen la posició bàsica que els correspon (és a dir, encara que són elements que no han estat desplaçats), van entre comes. Són les aposicions explicatives i els altres complements explicatius:

El Dr. Pere Alàs, membre de la comissió, us ensenyarà les instal·lacions.
Us enviem el document, acuradament revisat.
La directora, irritada, ha ordenat passar al punt següent.
L'estudiant, amb l'examen a la mà, va dir que abandonava.

És particularment important vigilar amb dues menes de complements explicatius que apareixen molt sovint en els textos que escrivim a la URV: les oracions relatives explicatives i els complements explicatius de les expressions temporals:

Els professors associats, que no tenen dedicació completa, no cal que vinguin a la reunió.

La degana, que ha parlat ja amb el vicerector, dona la seva opinió.

El sistema d'avaluació de l'assignatura, que té caràcter experimental, ha provocat queixes.

Us fem saber que dimecres, 20 d'abril, es reunirà el comitè.

Us comuniquem que ahir, 3 de juny, es va incorporar a la Secretaria de la Facultat la Sra. Esther Puig.

Les oracions relatives i els signes de puntuació

L'article i les comes amb els dies de la setmana i els dies del mes